Par ātriem kredītiem zina teju ikviens Latvijas iedzīvotājs - ātro kredītu "zelta" laikos vēl pirms visiem ierobežojumiem vides izkārtnes, tramvajus, trolejbusus rotāja ātro kredītu reklāmas. Uzņēmumi atbalstīja populārus sportistus, reklāmas varēja redzēt gan tradicionālos medijos (TV, radio, drukātie izdevumi), gan arī interneta vidē jebkurā formā - reklāmkarogi, video klipi, kontekstuālās reklāmas utt.
Pēdējos gados, pēc tam, kad valsts institūcijas sāka pievērst uzmanību šai industrijai, ieviesa regulējumus, nozare pieklusa. Varētu pat teikt vairāk, tā tika ļoti spēcīgi iedragāta - reklāmas liegumi (starp citu, arī no starptautiskām reklāmas platformām kā Google, Facebook), procentu likmju un citu nozīmīgu nosacījumu ierobežojumi. Viss minētais pamatīgi ietekmēja milzīgā skaitā saradušos ātro kredītu uzņēmumu peļņas iespējas, tādējādi industrijas apgriezieni strauji samazinājās.
Ātro kredītu online koncepts radās Lielbritānijā un ASV, Latvijā tas tika adaptēts ar kompānijas 4Finance radīto platformu, kurai ātri vien sekoja citi uzņēmumi. Īsā laikā Latvijā bija pat vairāki desmiti interneta platformu, kas izsniedza ātros kredītus.
Ātrā kredīta priekšrocības sākotnēji bija ļoti pievilcīgas:
- ātra online pietiekšanās
- pirmais kredīts bez % likmes
- izvēlies aizdevuma summu un atmaksas termiņu
- zibenīga, pat dažu minūšu īsa pieteikuma izskatīšana
- daudzi uzņēmumi piešķīra kredītus arī kredītņēmējiem ar sliktu kredītvēsturi
- naudu saņem praktiski uzreiz
- kredītu iespējams saņemt pat nakts vidū un brīvdienās
Protams, par šīm priekšrocībām bija arī dārgi jāmaksā - abnormālas procentu likmes un lielas soda naudas par kavētiem maksājumiem. Precīzāk, lielas komisijas par atmaksas termiņa pagarinājumu. Tā kā šos kredītus izmantoja ne tā sabiedrības turīgākā daļa, kredītdevēji pelnīja uz cilvēku nespēju laicīgi atdod kredītus.
Loģiski, kas tas radīja nekontrolētu cilvēku nonākšanu milzīgos parādu jūgos. Dažas nozares kompānijas bija pretīmnākošākas pret parādniekiem, liela daļa tieši pretēji, centās izspiest no parādniekiem maksimumu.
Radās liela sabiedrības neapmierinātība un arvien skaļākas prasības piegriezt skābekli šai nozarei un ieviest tajā stingru regulējumu. Tas arī notika, tāpēc tagad "ātro kredītu" nevar paņemt nakts vidū, nedrīkst pieprasīt no klientiem neskaitāmus atmaksas termiņu pagarinājumus, tie ierobežotas procentu likmes un tamlīdzīgi.
Kas tad ir ātrais kredīts šodien? Tā ir iespēja saņemt kredītu ātri:
- pieteikties tam attālināti (īpaši svarīgi tas ir šobrīd, pandēmijas laikmetā),
- būt drošam, ka tiks veikta ātra pieteikuma izskatīšana un atbilde,
- elektroniski, attālināti parakstīt līgumu
- un ļoti ātri saņemt pārskaitījumu
Tas palīdz daudzās situācijās, piemēram, ja tiek meklēts auto, dienas laikā apskatīti daudzi no tiem un pēkšņi kāds iepatīkas un ir vēlme to iegādāties, bet atlikt negribas, jo ir risks palaist garām iekāroto auto. Tādā brīdī svarīgi, ka kredītdevējs spēj reaģēt ātri, tāpēc šajā gadījumā auto kredīta saņemšanas ātrums ir ļoti būtisks un pozitīvi ietekmē klienta pieredzi.
Ja nu gadās kāds negaidīts pavērsiens dzīvē, kas prasa tūlītējus lielus izdevumus, bet nauda nav atlikta - arī te ir svarīgi, lai patēriņa kredīts tiktu noformēts maksimāli īsā laikā.
Tāpēc tagad jebkurš kredītdevējs saprot, ka tas ir pakalpojuma kvalitātes jautājums - sniegt servisu ātri un tiešsaistē. Frāzei "ātrais kredīts" turpmāk jāasociējas ar pakalpojuma kvalitāti nevis aizdomīgiem un alkatīgiem kredītdevējiem, kas vēlas no klienta nopelnīt pēc iespējas vairāk.
Komentāri
Ierakstīt komentāru